2010. február 4., csütörtök

Fürdés, áldozati víz, virágok és mezítlábas cigi

A balinéz hindu szentélyekben sokszor találunk forrást vagy kisebb nagyobb medencéket, sőt vannak kifejezetten Fürdő Szentélyek is. Erre a Monkey Forest-ben is találhattunk volna példát, de a parknak abba a szegletébe nem vetett el minket a sors. Mindebből arra következtethetünk, hogy a balinéz roppant tiszta népség. A vízhez való vonzódásuknak és fürdésmániájuknak szerintem elsődlegesen fiziológiai oka van, habár sokan előszeretettel hivatkoznak a vallási indítékra. Nyilvánvaló azonban, hogy a trópusi klíma néha embertelen melegében mindenkit elcsábít egy vízzel teli medence, csobogó forrás, áramló folyó vagy maga a tenger. Munkába menet vagy jövet bárhol megállhat az ember csobbanni egyet, főleg ha a haverok is ott lubickolnak. Mert a balinézek számára a fürdés nem olyan magányos tevékenység, mint nálunk. Ma már sok házban van fürdőszoba, de a helyiek még mindig előnyben részesítik a forrásokat vagy folyókat, ahol közösen fürödhetnek és pletykálkodhatnak. Ennek megfelelően ne fürdőruhás lubickolást képzeljünk el, hanem meztelent. De a férfiak és nők általában nem fürdenek együtt és a kukkolás is meg van tiltva.

Nem ritka az erdei forrásnál magányosan tisztálkodó balinéz sem. Ilyennel találkoztunk a Goa Gajah melletti dzsungelben, majd később a Danau Batur mellett. Utóbbit nem volt olyan könnyű felfedezni. Épp egy meredek lépcsősoron kapaszkodtunk felfelé, amikor a szemközti zöld hegyoldalon apró alakra lettünk figyelmesek. Ott mozgolódott a zöld háttér előtt, és egy ideig tanakodtunk Péterrel, hogy valóban egy meztelenül fürdőző embert látunk-e. Miután egyetértettünk abban, hogy igen, eltérő véleményt alakítottunk ki a neméről. Péter szerint nő, szerintem viszont férfi volt.
Legjobbnak láttuk lefényképezni, hogy a zoom segítségével eldönthessük a kérdést, és hogy bekerüljön még egy pucér idegen a fotógyűjteményünkbe (a gyűjtést még Krétán kezdtük, Sougia nudista partszakaszán).



Pucér pasi a hegyoldalban


A víz a balinéz hinduizmusban is fontos szerepet játszik, mint éltető és megtisztító elem, amely a tűzzel együtt képes távol tartani a gonosz szellemeket és démonokat. A víz megjelenik a természetfeletti erőknek szóló mindennapi áldozati ajándékokban is. Balin hamar feltűnik az utazónak, hogy a házak kapuja előtt kis oszlopon kőből faragott trónusszerű ülőalkalmatosságok állnak. A trónusban azonban nem szobor ül, hanem áldozati ajándékokat helyeznek el az otthoniak minden nap. Banánlevél-csíkokból virág alakú kis kosárkákat fonnak, abba teszik bele a rizst, virágokat, vagy ajándéknak szánt egyéb apróbb tárgyakat. Manapság nagyon népszerű a cigi. (A gonosz szellemeknek biztos mezítlábas Djarum-ot, a jóknak pedig szegfűszeges Surya Slim-et adnak.)
Az ajándékok rendszere nem túl bonyolult. Felajánlanak ételt és vizet, hogy az istenek és démonok csillapíthassák éhségüket és szomjukat, illetve füstölőket égetnek és virágokat helyeznek el az oltárkán, hogy a kellemes illat és a szép látvány gyönyörködtesse a nem evilági lényeket. De nem csak a szellemvilág lakói örülnek az ajándékoknak, hanem egyes földi lények is, mint például az a majom, amely két pofára zabálta a felajánlott gyümölcsöket, miközben kényelmesen trónolt az oltárka kőfoteljében.

A szigeten lépten-nyomon belebotlik az ember az áldozati ajándékokba, és ez szó szerint értendő. Kuta legforgalmasabb és legmenőbb utcáján, a Jalan Legian-on sétálva többször majdnem beletapostam egy-egy kosárkába, mert azokat az üzletek elé helyezték el a járdára.
Kérdéses, hogy mennyire hatékony üzletpolitika, ha a pénzes turistákat arra kényszerítik, hogy a kirakatok helyett állandóan a lábuk elé nézzenek.


Áldozati ajándék Balin

(10-01-05)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése