2010. február 1., hétfő

Szemelvények a JUTK-ból

(A Jávai Utak Törvénykönyve még kiadásra vár, de a szabályok talán pont attól működnek, hogy sehol sincsenek leírva.)


Bevezetés
Jáva egyik legforgalmasabb útvonalán motorozva testközelből (sokszor túlságosan is közelről) ismerkedhettünk meg az indonéz busz- és teherautósofőrök sajátos vezetési stílusával. Sokszor eszembe jutott az a sofőrünk, aki szeptemberben Yogyából a Bromohoz vitt minket. Az csak egy kis, 9 személyes busz volt, de nem egy motorost szorított le kis híján az útról, egy motoros nagypapát az unokájával pedig majdnem felborított.
Na, akkor képzeljetek el egy ilyen őrültet egy rendes nagy busz vagy egy kamion volánja mögött!

1.§ A visszapillantótükör

Mint már említettem, mindig én mentem elöl, és a jobb visszapillantóban folyamatosan ellenőriztem, hogy Tünde mögöttem van-e. Az indonézek nem nagyon használják a motor visszapillantóját, sok járműnek nincs is. Általában csak kacsáznak a sávokban, néha hátrafordulnak, de alapvetően a mögöttük jövőnek kell figyelnie a fejleményeket. Én Tünde miatt állandóan használtam a tükrömet, de ennek ellenére elég sokszor meglepett egy-egy, a holtteremből kivágó motoros, vagy hirtelen felbukkanó autó. Hogy egy hatalmas kamion milyen könnyen el tud bújni a pici tükrök holtterében úgy, hogy az utolsó pillanatban húzódsz el előle!

2.§ A duda

Szerencsére folyamatosan használják a dudát! Ha Jáva útjain motorozol, és állandóan dudálnak rád, az nem feltétlenül azt jelenti, hogy valamit rosszul csinálsz, vagy veszélyezteted őket, vagy hogy utálnak. Nem, csak annyit jelent, hogy valaki jön mögötted és gyorsabb nálad, tehát húzódj le egy kicsit, hogy elférjen melletted.


3.§ A legkritikusabb kérdés, az előzés

3.§ 1.) Orvtámadás hátulról (az éppen téged előzők)

A motoros piciny morzsa csak az országúton. Halad szerényen az út szélén, hogy ne köpjön a nagyok levesébe, de az őrült busz vagy kamion nem mindig veszi a fáradtságot, hogy előzésnél akár csak egy kicsit is áthúzódjon a másik sávba. Főleg, ha abban a sávban is éppen egy motorost előző busz vagy kamion található. Ilyenkor lassítasz, erősen próbálod egyenesben tartani a kormányt, és imádkozol, hogy a busz ne akarjon még kijjebb húzódni, illetve hogy az aszfalton nem legyen egy kátyú se, mert azt csak a bal oldali susnya vagy árok felé tudnád kikerülni. Sokszor csodálkoztam, hogyan tudja a buszos kiszámolni, hogy csak pont annyira jöjjön közel hozzám a busz hátsó sarka, hogy a hajam égnek álljon, de soha ne kaszáljon el!

3.§ 2.) Frontális támadás (a szembejövőket sávváltással előzők)

Legalább ilyen hajmeresztő, ha a nagy járművek sávváltással előznek. Ha ilyet láttam, rögtön lassítottam és húzódtam az út szélére, mert sose lehetett tudni, vajon időben visszamegy-e a saját sávjába illetve, ha meg is próbálja, vajon visszafér-e. Nem volt ritka eset, hogy úgy éreztem, szembe megyek a forgalommal egy négysávos út rossz oldalán, mert mindkét sávban buszok és autók húztak el velem szembe!!!


4.§ A lámpa

Indonéziában megérted, miért hozták az emberek a közlekedési szabályokat. Mint például, hogy az országúton kapcsolj lámpát! Ha rezeg a levegő a forró aszfalt felett, ha egy fekete esőfelhő esti sötétséget bocsát a tájra, vagy egyszerűen csak szürkül, egy kivilágítatlan buszt vagy teherautót is elég későn veszel észre, nemhogy egy picike motorost! A közlekedési viszonyok olyan gyorsan változnak, hogy nehéz követni őket. Az a biztos, ha mindig ég a lámpád!
Ja, persze ez nem azt jelenti, hogy itt mindenki lámpát kapcsol még a városban is! Á, dehogy! A városban sok motoros még este se kapcsolja fel a lámpáját! Sőt, utunk első napján rémülten konstatáltam, hogy ezek még az országúton is csak este 7 után kapcsolnak fényt, pedig már 6 körül sötét van.


5.§ Általános megállapítások

Sajnos az "egyetlen szabály, hogy nincs szabály" közhelyével kell élnem, ha az indonéz közlekedési kultúrát jellemezni akarom.

A hatóságok láthatóan próbálnak intézkedéseket tenni a közlekedés biztonságosabbá tétele érdekében.
Bandungban sok helyen hirdeti molinó:

"Kapcsold fel a lámpádat, ha besötétedik!"

"A vonal mögött állj meg!" (piros lámpánál)

"Az iskolás gyerekek is hordanak bukósisakot!"
- Üdvözlettel: a Városi Rendőrség :)

A Bandung és Jakarta közötti autópályán (amelyet kizárólag a személygépkocsik és annál nagyobb járművek használhatnak, motoros nem hajthat fel) a kijáratokat jelző táblák mellett egyéb feliratok is vannak, amelyek hasznos tanácsokkal látják el az autósokat. A sávok felett nem csak a legközelebbi nagyváros nevét olvashatod el, hanem egyéb instrukciókat is.

Szélső sáv felett:

"Bal oldali sáv a lassú járműveknek"

"Kamion sáv"

Belső sáv felett:

"Előzésre csak a jobb oldali sávot használd!"

Ezen kívül az út szélére néha odavetnek egy-egy táblát:

"Tilos a bal sávban előzni!"

"Kapcsold fel a lámpát!"


"Csökkentsd a sebességet, ha esik!"


"Használd a biztonsági övet!"
"Vigyázat! Szél oldalról!"
"Buszok és teherautók! Fékteszt! Most!"

Mindehhez hozzáteszem, hogy ezen az "autópályán" a maximális megengedett sebesség 80-90 km/óra, és a nagyon vadak sem tudnak 120-130-nál gyorsabban menni, mert szétesik a legújabb BMW is!


6.§ Okok

Ha figyelembe vesszük a következő tényeket, nem csoda, hogy a KRESZ legalapvetőbb szabályait ki kell táblázni a főutakon:

  1. Nincsen motoros-iskola, hiszen mindenki a felmenőitől tanul meg motort vezetni, ha nem az anyatejjel szívja magába.
  2. Autós iskola van, az olyan rendszerben működik, mint nálunk.
  3. A motoros jogosítvány megszerzéséhez a rendőrségen ki kell töltened egy tesztet (KRESZ), végigmenned egy akadálypályán (szlalom, emelkedőn elindulás, hirtelen megállás - állítólag nagyon nehéz!), és befizetned 90ezer rúpiát. Ez a hivatalos módja.
  4. Ha nincs kedved a teszttel és az akadályversennyel bajlódni, de van 150ezred befizetni, azt is megteheted. Ez a nem hivatalos útja.
  5. De szerintem a motorral közlekedő lakosság jó része a harmadik megoldást választja, amelyben sem a teszt, sem a gyakorlati vizsga, sem a 150ezer, sem a jogosítvány nem szerepel. Nem ismerek pontos adatokat, de a fejemet teszem rá, hogy így van.
  6. Ugyanígy működik az autós jogsi megszerzése is, csak többe kerül.

7.§ A bizonyosság

E tények ismeretében bizonyosságot nyer az utakon szerzett tapasztalatok nyomán támadó sejtelem, miszerint az indonézek nem tudnak vezetni.
Legalábbis nem az európai fogalmak szerint.
Mert:

- Itt nincsen elsőbbség adás, csak elsőbbség szerzés!
- A duda az index audió megfelelője!
- A piros lámpa és a záróvonal csak egy jó tanács!
- Az út annyi sávos, ahányat csinálsz belőle! És ne feledd: Plussz egy angkot mindig elfér!


"Selamat jalan!" - "Jó utat!"

(09-12-31)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése