2009. november 30., hétfő

Első lecke az iszlámról - Imádkozás

Szerdán az UIN-en a kedvenc könyv téma helyett valahogy az iszlám vallás napi ötszöri imakötelezettsége került terítékre. A srácok nagy lelkesedéssel teljesítették a "Világosítsuk fel Ildit a muszlim imádkozási szokásokról"-küldetést.
(Aki esetleg jártas az iszlám szabályaiban, az ugorja át ezt a részt! Nem akarom, hogy bármely orientalista fejcsóválva rója fel nekem tudatlanságomat. Így is elég kínos, hogy semmit nem tudok erről a világvallásról, azon kívül, hogy Allah, Mohamed, Mekka és terrorizmus.)

Aznap megtudtam, hogy a napi ötszöri imádkozás neve: SHOLAT.
Egy nap 24 órájából ki van jelölve öt időintervallum, amelyen belül kell elvégezni az adott imádkozást.

Mindegyik imádkozásnak saját neve van:

4.00-6.00 SUBUH (ez az ősellenség, ami rendszeresen felébreszt hajnalok hajnalán, s elnevezése is ezt jelenti: hajnalhasadás, pitymallat)
12.00-15.00 DZUHUR
15.00-17.40 ASHAR
18.00-19.00 MAGHRIB
19.00-4.00 ISYA (jelentése: este)

A dolog úgy működik, hogy ha eljön az adott imádkozás ideje, valaki odamegy a mecsetben a mikrofonhoz és elkezdi imára hívni a népséget. Belőle lesz a müezzin, indonézül ADZAN vagy MUADZIN. Teguh leírta nekem a müezzin szövegét is, természetesen ékes arab betűkkel.
Ezután jött az arab ábécé, a betűk fonetikus átírásával együtt. Jó nebulóhoz illően többször felolvastam a betűk sorát és a végére ügyesen ki tudtam ejteni mindegyiket, miközben a fiúk majd megszakadtak a röhögéstől.
Teguh hozatott Norával egy Koránt (itt: Al-Quran), hogy megmutassák nekem. Én a kezembe fogtam, kinyitottam és elkezdtem lapozgatni, természetesen balról jobbra haladva. Az írásjelek nem mondtak semmit, így magamtól nem is jöhettem rá, hogy pont fordítva ismerkedek a muszlimok szent könyvével, ugyanis az arabok jobbról balra írnak és olvasnak. Nora tehát átvette a könyvecskét, felütötte az utolsó oldalon és elkezdett felolvasni belőle. Mintha csak a muadzin hajnali énekét hallottam volna.

- Várjatok, várjatok! Miért énekel? - kérdeztem elképedve.
- Nem énekel. Olvas. - válaszolt Teguh.
- Nem olvas. Énekel. - feleltem én.
- Ez nem éneklés. - mondta Teguh türelmesen.
- De hát hallom, hogy énekel! - makacskodtam.
- Nem, ez olvasás. A Koránt így kell olvasni.

Így tudtam meg, hogy a muedzin előadásában egész nap, városszerte szóló kedvenc számom műfaja igazából nem is dal, hanem próza.

De térjünk vissza az imádkozás rendjéhez. Imádkozni lehet csoportosan vagy egyedül, és gyakorlatilag bárhol, csak az a lényeg, hogy az adott időintervallumon belül legyél és leterített imaszőnyegedet Mekka felé tájold. Miután az adzan jelezte a híveknek, hogy megkezdődött a soron következő imaidő, aki ráér, elindul a mecsetbe. Itt az emberek együtt imádkoznak egy IMAM vezetésével. Az imam nem pap, aki a mecsetben "dolgozik" és várja a híveket a misére, hanem egy a hívők közül. Vannak bizonyos szabályok arra, hogy ki lehet imam, de ezeket nem tartják be száz százalékig. Legalábbis itt, Indonéziában, nem. Ha csak nők imádkoznak együtt, akkor lehet egy nő a szertartás vezetője. Általában a legidősebb vagy az egyik idősebb asszony. Ha már egy férfi is jelen van, akkor ő lesz az imam. Ha több férfi is imádkozik a csoportban, akkor az egyik idősebbet jelölik ki a férfiak közül. Mivel mindenki tudja az ima szövegét és a szertartásos mozdulatokat, a hívő bárhol imádkozhat egyedül is. A hivatalokban például egy bambuszparavánnal van elválasztva az a rész, ahol a kis imaszőnyeg Mekka felé néz, és ahová bevonulhatnak az alkalmazottak egy imára.
Mivel épp ideje volt, Teguh-ék tartottak nekem egy bemutatót. Nora felvette az imaruháját (muneka), ami tényleg csak az arcát hagyja szabadon, amúgy egész testét elfedi a nagylábujja hegyéig, és beállt leghátulra. Teguh, Indra és Pipin felsorakozott eléje. Az imam, jelen esetben egy új, ismeretlen srác, legelöl állt.
Mindegyik ima meghatározott számú RAKAT-ból áll. A rakat egy bizonyos mozdulatsor, tulajdonképpen egy koreográfia, amelyet a subuh alatt kétszer, a dzuhur, az ashar és az isya alatt négyszer, míg a maghrib idején háromszor ismételnek meg egymás után. Hogy mi a mozdulatok és a rakatok számának jelentése, az egy későbbi lecke anyaga lesz.

(09-11-25)


1 megjegyzés:

  1. Más életét is megkeseríti.. :)
    http://zerge.blog.hu/2009/05/23/bbsz_az_iszlam

    VálaszTörlés